e-Faktura w rozliczeniach z urzędami

Od kilku miesięcy urzędy w Polsce nie mogą odmówić przyjęcia od przedsiębiorcy ustrukturyzowanej faktury elektronicznej (e-faktury). Przez pierwsze miesiące działania systemu można było wysyłać elektroniczne faktury przy zamówieniach o wartości powyżej 30 tysięcy euro. Od 1 sierpnia 2019 można wysłać e-fakturę przy zamówieniu o każdej wartości.

Ustrukturyzowana e-faktura to dokument w formie pliku elektronicznego (xml) o określonej postaci. Posiada on ustandaryzowaną strukturę, dzięki czemu zawsze wiadomo, co oznaczają poszczególne elementy danych w dokumencie. Umożliwia to automatyzację procesu fakturowania (nie trzeba np. ręcznie wprowadzać danych z faktury). Potocznie taki dokument nazywa się e-fakturą.

Jednostki sektora finansów publicznych, które biorą udział w zamówieniach publicznych jako zamawiający, muszą odbierać i przetwarzać takie faktury. Dotyczy to np. gmin, szpitali, szkół, przedszkoli, muzeów.

Do wysyłki e-faktury służą bezpłatne aplikacje na Platformie Elektronicznego Fakturowania (PEF). Z PEF można korzystać poprzez stronę www.efaktura.gov.pl albo instalując odpowiednią aplikację na swoim komputerze. Fakturę elektroniczną można wysłać również bezpośrednio ze swojej aplikacji f-k lub ERP poprzez dedykowane API (warunkiem jest wykonanie przez dostawcę systemu IT integracji z systemem e-faktur).

Komplet informacji