Rekordowy rok Solarisa

Rok 2019 był dla firmy Solaris rekordowy pod kilkoma względami. Po pierwsze, spółka osiągnęła najwyższą w swojej historii sprzedaż. Łącznie producent dostarczył 1487 pojazdów. Ponadto Solaris zanotował w 2019 roku rekordowe przychody w wysokości 2,6 mld złotych. Oznacza to wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o blisko 40%. Na 2020 rok firma stawia sobie kolejne ambitne cele sprzedażowe. Już dziś wiadomo, że tylko w tym roku Solaris zrealizuje dostawy na ponad 500 autobusów elektrycznych.

Produkty marki Solaris obecne są w 32 państwach w ponad 750 miastach. Łącznie producent dostarczył do swoich klientów blisko 19 000 pojazdów. W roku 2019 do największych rynków sprzedażowych Solarisa należały Polska, Niemcy, Belgia, Litwa i Włochy.

Najwięcej spośród sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów trafiło do klientów w Polsce, aż 434. Tym samym Solaris uzyskał 42% udziałów rynku niskopodłogowych autobusów miejskich i po raz 17. z rzędu został liderem tego segmentu w Polsce. W porównaniu z rokiem 2018 Solaris zanotował wzrost udziałów rynkowych z 33% do 42%.

Co należy podkreślić, Solaris niezwykle dynamicznie rozwija swoją pozycję sprzedażową na europejskich rynkach, ale także bardzo szybko dokonuje przeorientowania organizacji produkcji i obsługi posprzedażowej w kierunku pojazdów z napędami alternatywnymi, nisko- i zeroemisyjnymi. W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. Z kolei w roku 2019 ich udział wzrósł o 11 punktów procentowych do poziomu 40%.
Na podstawie już pozyskanych zamówień w 2020 roku można przewidywać sprzedaż autobusów bateryjnych marki Solaris na poziomie co najmniej 500 sztuk. Do kontraktów, które będą realizowane w bieżącym roku, należy między innymi największe w Polsce zamówienie na 130 przegubowych Solarisów Urbino 18 dla MZA Warszawa czy umowa ramowa na dostawę do 250 autobusów Solaris Urbino 12 electric dla ATM Mediolan. W porównaniu z rokiem 2017 oznacza to ponad ośmiokrotny wzrost pozyskanych zamówień na dostawę autobusów elektrycznych!

Wychodząc naprzeciw dynamicznemu rozwojowi rynku e-mobility oraz nieustannie monitorowanemu zapotrzebowaniu klientów, inżynierowie z firmy Solaris opracowali szczególny produkt. Rozwiązanie o nazwie eSConnect to nowoczesny system monitoringu i zarządzania flotą, dedykowany tym spośród klientów Solarisa, którzy zdecydowali się na zakup pojazdów bezemisyjnych. eSConnect stanowi rozszerzenie dotychczasowej oferty Solarisa w zakresie rozwiązań e-mobility. Firma gwarantuje swoim klientom kompleksową ofertę w tym zakresie, począwszy od przygotowania studium wykonalności, poprzez dostarczenie nowoczesnych pojazdów Urbino electric wraz z kompletną infrastrukturą do ich ładowania. Dopełnieniem wachlarza usług e-mobility jest zaoferowanie klientom nowoczesnego systemu zdalnej diagnozy właśnie w postaci eSConnect. Nowoczesne oprogramowanie zaprojektowane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów firmy Solaris to wieloaspektowe narzędzie, które umożliwia sprawne zarządzanie flotą autobusów elektrycznych i optymalne jej wykorzystanie. eSConnect to precyzyjny instrument diagnostyczny, usprawniający i wspierający możliwości serwisowe. Systematycznie budowana baza rzeczywistych danych eksploatacyjnych pozwala na świadome i ekonomiczne użytkowanie floty autobusów przez kierowców i jej zarządzanie przez operatorów. Zgromadzone dane umożliwiają klientom precyzyjne zdefiniowanie wymagań technicznych dla autobusów na potrzeby obsługi poszczególnych linii. Wymierną korzyścią powstającej bazy danych jest możliwość doskonalenia stosowanych rozwiązań przez samego producenta.

Wśród wielu funkcjonalności, jakie system eSConnect oferuje swoim użytkownikom, warto wyróżnić zwłaszcza:

dostęp do danych o pojeździe w czasie rzeczywistym;
monitorowanie aktualnych parametrów pracy pojazdu, takich jak zużycie energii, stan naładowania baterii, przewidywany zasięg;
bieżąca lokalizacja floty autobusowej w czasie i przestrzeni;
monitorowanie trasy poszczególnych pojazdów;
generowanie statystyk i raportów, dotyczących m.in. liczby cykli ładowania oraz czasu trwania uzupełniania energii w bateriach;
bieżąca identyfikacja usterek i alarmów zgłaszanych przez pojazd na pulpicie kierowcy;
identyfikacja oraz analiza ewentualnych anomalii wraz z informowaniem o nich operatora;
szybkie wsparcie serwisowe – serwis Solarisa posiada zdalny dostęp do danych diagnostycznych, co znacząco skraca czas naprawy usterki.
Dane zbierane przez aplikację są prezentowane w postaci atrakcyjnych wizualnie wykresów i grafik. Wraz z rozszerzaniem funkcjonalności aplikacji, bieżący użytkownicy mają zapewnione okresowe aktualizacje. Co warte podkreślenia, eSConnect został wyposażony w interfejs API, który umożliwia zintegrowanie go z zewnętrznymi programami.

Biuro prasowe Solaris
Zdjęcie: System zdalnej diagnozy eSConnect