Polskie miasta stawiają na elektromobilność

Choć ostatnie półrocze przyniosło Europie wiele trudności i wyzwań związanych z epidemią koronawirusa, firma Solaris minione kilka miesięcy wykorzystała bardzo produktywnie. Był to szczególne intensywny czas, jeśli chodzi o realizację kontraktów na dostawy autobusów elektrycznych w Polsce.

Pierwszy autobus elektryczny Solaris dostarczył na polski rynek w 2015 roku. Dziś już ponad 150 tych bezemisyjnych pojazdów jeździ po ulicach 20 polskich miast. Ponad 300 kolejnych znajduje się w produkcji lub jest w trakcie dostaw. W najbliższych miesiącach, flota elektrycznych Solarisów w Polsce będzie stanowiła imponującą liczbę 490 pojazdów, dostarczonych do 33 miast. A nowych kontraktów wciąż przybywa.

Prekursorem zmian w Polsce była Ostrołęka, która jako pierwsza zamówiła elektryczne Solarisy, ale jako pierwsze do ruchu zostały włączone te wyprodukowane dla Jaworzna. Dziś we flocie PKM Jaworzno jeżdżą 23 elektryczne Solarisy, a kolejnych 20 sztuk jest w trakcie produkcji. Nowoczesne autobusy elektryczne, wyposażone w zaawansowane rozwiązania bateryjne i innowacyjne systemy bezpieczeństwa, w pakiecie z kompleksową obsługą posprzedażową, wybrały dotychczas: Bełchatów, Bielany, Bolesławiec, Chodzież, Ciechanów, Godzianów, Gręboszów, Inowrocław, Jaworzno, Katowice, Konin, Kozienice, Kraków, Kutno, Lublin, Łomianki, Malbork, Miechów, Ostrołęka, Ostróda, Ostrów Wielkopolski, Oświęcim, Poznań, Radom, Rzeszów, Sochaczew, Sosnowiec, Stalowa Wola, Szczecin Szczytno, Toruń, Tychy, Warszawa, Włocławek oraz Września. Nie należy tu też zapominać o Gdyni, która w imponujący sposób rozwija swój bezemisyjny, trolejbusowy transport już od lat, a ostatnio wzbogacając swoją flotę o tzw. „supertrolejbusy”, czyli Solarisy Trollino wyposażone w baterie trakcyjne, takie jak w autobusach elektrycznych, ładowane z trolejbusowej trakcji. Śmiało można powiedzieć, że to Solaris jest jednym z głównych autorów przemian w transporcie publicznym w Polsce.

- Każde jedno z powierzonych nam zamówień jest dla nas niezwykłym wyróżnieniem i nobilitacją, bez względu na to, czy dostarczamy jeden autobus elektryczny o długości 8,9 metra, czy 130 Urbino 18 electric, jak to ma miejsce w przypadku właśnie realizowanych dostaw do Warszawy. Jesteśmy dumni, ponieważ każda kolejna tego typu decyzja zakupowa samorządów to krok w stronę czystego powietrza i wysokiej jakości życia w polskich miastach – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Równolegle do bieżącej realizacji kontraktów, firma Solaris z radością przyjmuje decyzje kolejnych włodarzy i przedstawicieli miejskich zakładów autobusowych o przejściu na ścieżkę elektromobilności. W ostatnich miesiącach Solaris podpisał wiele znaczących umów na dostawę nowoczesnych autobusów elektrycznych do polskich miast. Największe zamówienia złożyły Lublin, Kraków, Poznań i Katowice. Co szczególnie warte podkreślenia, wszystkie te miasta użytkowały produkty Urbino już wcześniej. Decyzje zakupowe mogły więc być poparte bezpośrednim doświadczeniem z ich eksploatacji.

Sprzedaż autobusów elektrycznych w Europie rośnie niezwykle dynamicznie, a Polska zajmuje imponujące 5. miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby autobusów elektrycznych w miastach. To niezwykle ważny rynek dla producenta. Udział e-busów marki Solaris w polskiej elektrycznej flocie jest wyraźnie dominujący: elektryczne Solarisy stanowią już 76% całej floty e-busów. W samym 2019 roku zdecydowana większość zamówień na autobusy elektryczne w Polsce – aż 98%! – trafiła właśnie do Solarisa.

Źródło: biuro prasowe Solaris
Zdjęcie: autobus Solaris