Jak wybrać operatora logistycznego?

Planowanie, produkcja, transport, magazynowanie – wielu przedsiębiorców zastanawia się jak znaleźć zaufanego partnera, który zajmie się obsługą logistyczną towaru?

Przy wyborze operatora logistycznego, firma powinna sobie w pierwszej kolejności zadać pytanie: czy usługi oferowane przez dostawcę rozwiązań logistycznych są zgodne z potrzebami firmy? Jeśli zachodzi zgodność oczekiwań klienta z ofertą operatora, kolejnym krokiem jest uzyskanie informacji na temat faktycznej a nie tylko deklarowanej jakości usług.
- W tym przypadku warto sięgnąć po referencje, zwłaszcza, jeśli operator obsługuje firmy z podobnej lub tej samej branży, w której funkcjonuje potencjalny klient. Przy podpisywaniu umów długofalowych w szczególności zasadne jest uzyskanie informacji od klientów operatora logistycznego na temat tego, w jaki sposób układa się współpraca i czy realizowane są założone wskaźniki jakościowe. W pierwszej kolejności należałoby zwrócić uwagę na terminowość. Należy także pamiętać o takich elementach jak brak uszkodzeń, brak kradzieży, czy bezpieczeństwo przesyłek – mówi Monika Pachniak-Radzińska z firmy Schenker.

Bardzo ważną rolę w wyborze partnera logistycznego odgrywa przepływ informacji między usługodawcą - operatorem logistycznym a odbiorcą, czyli klientem. Chodzi tu zarówno o informacje na temat statusu przesyłki, który zwykle jest dostępny drogą on-line, jak również o szybką reakcję na odchylenia w realizacji usługi, w tym przekazywanie informacji do uczestników łańcucha logistycznego.
- Szybki przepływ informacji jest szczególnie ważny w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w procesie realizacji usługi np. wypadków na drodze, które uniemożliwiają terminową realizacje usług. Integracja informatyczna pomiędzy klientem i operatorem logistycznym prowadzi do usprawnienia procesu logistycznego. Dzięki niej następuje skrócenie czasu obsługi i znaczne zmniejszenie błędów, które w trakcie procesu mogą powstawać – wyjaśnia Pachniak-Radzińska.

Przy wyborze operatora warto również zwrócić uwagę na cenę a raczej właściwe relacje pomiędzy ceną a jakością, którą otrzymuje klient. W tej sytuacji warto także sprawdzić wiarygodność potencjalnego partnera na rynku usług TSL. Sprawdzenie można dokonać przy użyciu wywiadu środowiskowego i handlowego. Dobrym źródłem informacji o operatorze logistycznym są klienci, którzy korzystają z jego usług lub korzystali z nich w przeszłości. Negatywna opinia o operatorze, wyrażona przez niezadowolonego klienta, powinna skłonić nas do pogłębionej analizy przyczyn i wzmożonej ostrożności.
Niezależnie od danych pozyskanych od klientów warto również sprawdzić jaka jest ocena wiarygodności operatora dokonana przez wywiadownie gospodarcze (np. Dun & Bradstreet czy Coface Poland Credit Management Services). Oczywiście ważnym źródłem informacji jest sam operator logistyczny.
Bardzo ważną kwestią dla wszystkich przedsiębiorstw korzystających z usług TSL, czyli dziedziny szczególnie narażonej na ryzyko uszkodzeń i kradzieży, jest pozyskanie informacji na temat ubezpieczeń operatora. W tym przypadku należy wziąć pod uwagę nie tylko wysokość ubezpieczenia ale również zakres objętego nim ryzyka i zawarte w umowie klauzule o wyłączeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela w określonych sytuacjach.

Autor tekstu: Schenker sp. z o.o.